De Sage van Het Solse Gat
Mythische verhalen in een cultuur houden sociale ideeën in stand. Vaak gaan dit soort ideeën over hoe men zich het beste kan gedragen in verhouding tot anderen. In dit project verbindt deze symbolische beeldtaal zich via een digitaal drieluik met het Nederlandse maatschappelijke fenomeen van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. De bezoeker wordt uitgenodigd om deze ideeën verteld via verhalen te heroverwegen. Daarnaast krijgt de bezoeker de vraag wat er gebeurt met deze verhalen nu het religieuze ritueel van verhalen vertellen verdwijnt. Zijn ze nu goed of slecht?
“De Sage van Het Solse Gat” is een interactieve installatie bestaande uit 3D, film, audio en camera tracking. Verschillende stemmen vertellen de bezoeker verschillende gevestigde mythische verhalen over Het Solse Gat, een bijzonder heiligdom in Nederland.
De bezoeker staat op het driehoekige podium waarboven een camera is geplaatst. Deze volgt via een Python script een kleur op de koptelefoon. De real-time communicatie zorgt ervoor dat door beweging de bezoeker zich door een gevarieerd geluidlandschap kan voortbewegen. Python communiceert de positie van de gebruiker naar Unity waar het geluidslandschap gevestigd is. Unity kan op zijn beurt bepalen waar in de digitale versie van de ruimte de bezoeker is en het juiste geluid afspelen.
Tijdens het horen van de verhalen ziet de bezoeker animaties. Deze zijn gemaakt in Blender gebaseerd op middeleeuwse drieluiken van meesters zoals Hans Memling of Jeroen Bosch. Deze animaties worden afgewisseld met korte films, wat een vroom stilleven toont.
De Sage van Het Solse Gat
Mythische verhalen in een cultuur houden sociale ideeën in stand. Vaak gaan dit soort ideeën over hoe men zich het beste kan gedragen in verhouding tot anderen. In dit project verbindt deze symbolische beeldtaal zich via een digitaal drieluik met het Nederlandse maatschappelijke fenomeen van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. De bezoeker wordt uitgenodigd om deze ideeën verteld via verhalen te heroverwegen. Daarnaast krijgt de bezoeker de vraag wat er gebeurt met deze verhalen nu het religieuze ritueel van verhalen vertellen verdwijnt. Zijn ze nu goed of slecht?
“De Sage van Het Solse Gat” is een interactieve installatie bestaande uit 3D, film, audio en camera tracking. Verschillende stemmen vertellen de bezoeker verschillende gevestigde mythische verhalen over Het Solse Gat, een bijzonder heiligdom in Nederland.
De bezoeker staat op het driehoekige podium waarboven een camera is geplaatst. Deze volgt via een Python script een kleur op de koptelefoon. De real-time communicatie zorgt ervoor dat door beweging de bezoeker zich door een gevarieerd geluidlandschap kan voortbewegen. Python communiceert de positie van de gebruiker naar Unity waar het geluidslandschap gevestigd is. Unity kan op zijn beurt bepalen waar in de digitale versie van de ruimte de bezoeker is en het juiste geluid afspelen.
Tijdens het horen van de verhalen ziet de bezoeker animaties. Deze zijn gemaakt in Blender gebaseerd op middeleeuwse drieluiken van meesters zoals Hans Memling of Jeroen Bosch. Deze animaties worden afgewisseld met korte films, wat een vroom stilleven toont.


